Perheenäiti pikasairasti vatsataudin. Se tuli ja meni, puolisolle. Nyt perheessä odotetaan kiinnostuneesti, kuka sen saa seuraavaksi.

Sitä odotellessa perheenäiti valvoo aamua, näköjään, koska yö on ollut niin kovin lyhyt. Joskus näin vain käy. Joskus ihminen katsoo kellosta että kuule, väsyttänyt olisi pitänyt jo aikapäiviä sitten, mutta kun ei kerran vielä väsytä, minkäs teet.

Huomenna sitten.

 

Valtuutettuna oppii kaikenlaista. Omilta kulmiltaankin oppii.

Tänään perheenäiti, tuo lievän kuumeen ja kuvotuksen tuhkasta noussut feenikslintu, on oppinut, että Käpylään, omille kotikulmille, on tekeillä rakennusviraston aluesuunnitelma.

Tämähän olisi pitänyt tietää jo aikapäiviä sitten mutta minkäs teet – en tiennyt.

Nyt tiedän.

Tämä kirjoitus tuskin kiinnostaa muita kuin käpyläläisiä, ja voipa olla ettei ehkä suuresti heitäkään. Paitsi että yhdeltä osin voisi kiinnostaa, muitakin, ja laitetaanpa se tähän heti alkuun. Ennen sitä pitkää jupinaa.

 

Luettuaan oman kotoalueensa aluesuunnitelman perheenäiti kovasti kiinnostui siinä mainitusta asukkaiden kuulemisesta. Onkohan minuakin jotenkin kuultu, perheenäiti mietti. Hän ei muistanut vastanneensa mihinkään kyselyyn. Nooh, niitähän tulee ja menee, en varmaan vaan ole huomannut enkä ehtinyt, perheenäiti ajatteli.

Sitten hän surffasi kunnallispoliittisen keltanokkalautansa rakennusviraston omille sivuille ja ymmärsi että miksi. Että miksi hän ei ollut huomannut eikä ehtinyt.

Sieltähän se löytyi kiitettävän näppärästi, asukaskyselyn tulos. Paitsi että kyseessä ei ollut mikään asukaskysely. Voitteko arvata: kyseessä oli käyttäjäkysely.

Kyllä. Se on nimeltään Käpylän Käyttäjäkysely. Ja Käpylän Käyttäjät on löydetty näin:

 

”Käpylän käyttäjäkysely tehtiin 1000 hengen otantakyselynä ja Internetissä toteutettuna

ns. Digium-kyselynä syyskuussa 2007. Kyselyt olivat muodoiltaan

täysin yhtenevät. Otantakyselyyn saatiin vastauksia 212 kappaletta. Digiumkyselyyn

saatiin vastauksia 24 kappaletta. Otanta-kyselyn vastausprosentti oli

21,2 %. Kyselyn analysoinnissa otanta- ja Digium-kyselyiden vastaukset on

yhdistetty.”

 

Perheenäitiä alkoi hämmentää. Otantakysely? Mistä vastaajat siis on otettu? Digiumkyselyyn (ei, minäkään en tiedä mitä se tarkoittaa,) vastaajat on löydetty internetistä.

Älä aina ole niin hankala, perheenäiti yritti sanoa itselleen. Voihan hyvin olla että tässä oli kyseessä joku laajasti mainostettu kysely, johon kaikilla käpyläläisillä oli silloin puolitoista vuotta sitten yhtäläiset mahdollisuudet vastata?

Miksi sen nimi sitten on otantakysely, ja miksi siinä puhutaan 1000 hengestä, perheenäiti vastasi itselleen.

 

”Helsingin tietokeskuksen tilastotietojen mukaan Käpylän osa-alueella (250) on

1.1.2007 asunut 7599 henkeä, joista 15–74 -vuotiaita oli 5677 henkeä. Näistä

56 % oli naisia ja 44 % miehiä. Kyselyyn vastanneista 66 % oli naisia ja 34 %

miehiä, mikä kertoo että naiset ovat vastanneet kyselyyn miehiä aktiivisemmin. Ikäjakauman perusteella voidaan myös todeta, että yli 40-vuotiaat ovat vastanneet kyselyyn nuorempiaan aktiivisemmin.”

 

 

 

 

No. Viidestä ja puolesta tuhannesta jo-aika-isosta käpyläläisestä ajateltiin siis kuulla tuhatta. Joista reilut kaksisataa vastasi.

 

Perheenäiti ei ole mitenkään tunnettu laskutaidoistaan, edes laskimen kanssa. Niinpä voitte korjata jos  laskin on väärässä:

 

tässä Käpylän käyttäjäkyselyssä, jonka yhteenveto on 29 sivua pitkä, on kuultu yli 15- vuotiaista käpyläläisistä kokonaista neljää prosenttia.

 

Perheenäiti huokaa.

 

Mitähän vikaa olisi ollut kyselyssä, joka olisi jaettu vaikkapa kaikkien alueen lähikauppojen ja kirjaston ilmoitustauluille? Kauppoja on neljä ja kirjastoja yksi. Se ei olisi voinut olla kovin vaikeaa. Ja ehkäpä vastaajiksi olisi saatu enemmän kuin neljä prosenttia meistä kaikista. Ehkäpä minäkin olisin silloin saanut vastata, ja muutama muukin, joita muutama lähiseudun asia voisi kiinnostaa. Kuka tietää – ehkäpä vastauksia olisi saatu enemmän kuin se reilut kaksisataa?

 

Kukaan ei sitä koskaan saa tietää. Se kysely oli ja meni. Nyt Käpylän aluesuunnitelma on jo pitkälti valmis. Ensi torstaina se hyväksytään yleisten töiden lautakunnassa.

 

 

Helsingin vihreillä luottamushenkilöillä on aika näppärä sähköpostilista. Kaikkien lautakuntien jäsenet raportoivat sinne lautakuntien kuulumiset. Tulevien esitysten sisältöjä saavat kommentoida kaikki, joilla on siihen jotain tarvetta. Kaikki pysyvät ainakin jotakuinkin kärryillä siitä, missä kaupunki menee, ja lautakuntien varsinaisilla jäsenillä on kokouksissa näin käytössään muitakin kuin omia mielipiteitään.

 

Systeemi on hyvä. Ilman sitä perheenäiti tuskin tietäisi, että yleisten töiden lautakunta siunailee torstaina Käpylään kaavailtuja toimia. Ja voih, minä pahoin pelkään että moni lukijoistanikaan ei sitä tietäisi. Sillä kuinka moni meistä surffaa tiiviisti Helsingin kaupungin omilla sivuilla?

 

Ehkä siellä kumminkin kannattaisi joskus piipahtaa:

 

valmisteilla oleviin rakennusviraston alue- ja luonnonhoitosuunnitelmiin voi tutustua tässä. (Siellä on mukana myös Käpylä.)

 

 

 

No niin. Ulkokäpyläläisten kiinnostus voi nyt tältä erää vapaasti hiipua. Muidenkin saa, mutta ne, jotka jaksavat, voivat lukea alta kommenttini Käpylän aluesuunnitelmaan.

 

Muille toivotan valppautta ja oma-aloitteisuutta omissa kaupunginosissaan. Ennen kuin on liian myöhäistä. Jos vaikka kävisi niin, ettei Otanta tai Digium teitä tavoittaisi.

 

 

 

 

 

Moi.

 

Voimia xxxxxx, ja muut, minulla on Käpylän aluesuunnitelman yksityiskohtiin kiusallisen monta kommenttia...

 

kohta 8.1.2

"Tursontien puutteet esteettömyydessä"

Höpsis ne mitään oikeita puutteita on. Kyseessä on piskuinen pätkä katua, ja tällä piskuisella pätkällä kasvaa vallan sympaattisesti useampikin valtava koivu keskellä jalkakäytävän asvalttia. Kuulostaa pelottavalta, mutta:

- ne puut ovat hyvin tärkeitä. Ne suojaavat osaltaan asuinaluetta viereiseltä Shellin huoltoasemalta ja Mäkelänkadun mielisairaalta liikennemelulta, kumpaakaan ei kuvassa näy. Puiden kaatuessa jokunen perhe huomaakin asuvansa Shellin takapihalla, ja viereinen koulukin liittyy sitten huoltoasemaan entistä juohevammin.

- minä työnnän niiden puiden lomitse lastenvaunut mitä näppärimmin. Uskon että pyörätuolillakin pääsee. (Ja jos ei, yhden, sen kuvassa selvästi näkyvän pienimmän puun kaataminen varmaankin riittäisi.) En tosin koskaan ole nähnyt kadulla ainuttakaan pyörätuolia - tämä piskuinen kadunpätkä johtaa viereiseen kouluun, ei juuri muualle. Melkeinpä kaikki sillä kulkeva kevyt liikenne on kouluväen liikennettä. Hyvin ovat mahtuneet viimeiset 52 vuotta.

- tekstissä mainittu "putoamisvaara" on kyllä totta, kadulta voi horjahtaa suoraan Shellin pihalle, (esim. jos kulkee kouluun tukevassa humalassa,) (ja okei, pyörätuolilla se voi kyllä olla ihan oikeastikin vaarallinen paikka) mutta tälle asialle voi totisesti tehdä jotain puita kaatamatta. (Tai kaatamalla vain sen yhden.)

- eli siis: älkää antako niiden kaataa niitä puita. Horjahtelun Shellille sen sijaan saa kyllä estää. Esim. aidalla. Koululaiset hyppelevät siitä päivittäin kolmen vartin välein tupakkahommiin.. aidan yli se olisi varmaan jännempääkin. Kiitos.

kohta 8.1.3

Pohjolanaukio

- Käpylänkujan mahd tuleva yksisuuntaisuus: siitä vaan, Käpylänkujan alkupätkä aukiolta poispäin on sitä jo, joten yksisuuntaisuutta olisi luontevaa jatkaa niin että ajo luoteesta kaakkoon (eli poispäin Pohjolanaukiolta). Käpylänkuja on kieltämättä turhan kapea kaksisuuntaiseksi.

Liikenneympyrää on varmaan ihan hyvä saada liikenteen puolesta selkeämmäksi. Mutta:

- TÄRKEÄÄ: YKKÖSEN RATIKAN PÄÄTEPYSÄKIN SIIRTO. Mihin kohtaan pysäkki oikein on tarkoitus laittaa? Sori olen tottumaton kuvien lukija. Ovatko kuvan vihreät suorakaiteet molemmin puolin Pohjolankadun päätä pysäkkejä? JOS, NIIN HOMMA SEIS! Siitähän on silloin lähdössä kolme vanhaa lehmusta! (Ne näkyvät valokuvassa.) Tämä nyt ei totisesti käy. Vai ehkäpä luen vaan kuvaa väärin?

(Mutta jos nyt kumminkin luen oikein - ei niiden puiden kaataminen ratikkapysäkin alta ole yhtään perusteltua, jos ratikkapysäkkiä pitää siirtää nykyiseltä paikaltaan parinkymmenen metrin päästä, jonne se erittäin hyvin mahtuu, kuten kuvastakin erittäin näppärästi näkyy.)

Toivottavasti murheeni on turha, ja pysäkit sijaitsevat jatkossa nätisti puiden suojissa ja puut edelleen paikallaan. Kyse on kuitenkin aika erityisestä puurivistöstä tässä kaupungissa, kuten koko aluesuunnitelmassa aiemmin taidettiin mainita.

 Muuten Pohjolanaukion suunnitelma vaikuttaa ihan hyvältä. Lisää puita tulossa ja yksi turha ajoyhteys (Käpylänkujalta Kullervonkadulle) menee ymmärtääkseni poikki, hyvä. Se passaa kyllä, se pätkä onkin ollut stop-merkkeineen aika kummallinen viritys.

(Nyt minusta ilmeisesti kuoriutuu jonkinlainen puunhalaaja, sori, mutta olisi kyllä kiinnostavaa tietää, MIKSI kohdissa

8.1.4 Oulunkyläntien liikenneympyrä

ja

9.1.2 Amerinpuisto

puita pitää harventaa? Jos kyseessä ei ole puiden huono kunto, se tuntuu hyvin turhalta. Ei näissä paikoissa mitään metsää kasva.)

Vielä pari tärkeää asiaa.

9.1.1

Asukaspuisto Kimmo (Kimmonpuisto)

Hankkeen suunnittelija ei ehkä ole käynyt lapsensa kanssa tässä leikkipuistossa. Leikkimässä nimittäin.

- Nyt asvaltoitu talon ympäristön alue, jossa työnnellään paljon Kimmonpuiston leluvalikoimaan kuuluvia pikkulasten leikkikärryjä, esitetään laatoitettavaksi. Sopii, mikäli laatoitus on hyvin tasaista ja kärryjen työntely onnistuu jatkossakin. Mikäli ei onnistu, laatoitus ei sovi. Tasaista laattaa siis.

- nyt puistoa kiertävä nurmikot halkova hiekkatie esitetään asvaltoitavaksi. Miksi? Sillä juostaan, melko tuoreilla taidoilla. Asvaltilla kaatuessa sattuu enemmän.

- kuvasta voisi luulla puiston olevan melko tasainen, mutta oikeasti siellä voi laskea talvella hyvin pienen ihmisen kanssa pulkkamäkeä - mikäli iso ihminen ei ota ja rakenna tälle pulkkamäen reitille katsomoa. Purppuranpunainen kolmio lienee tämä katsomo?

- Nyt puistossa on vain vähän asvalttia, mutta paljon nurmikkoa ja hiekkaa. Jatkossa puistossa olisi asvaltin tilalla laattaa ja hiekan tilalla asvalttia ja "vihreänsävyistä kumiturva-alustaa" (Oletteko koskaan kaatuneet sillä? Sekin sattuu.) Onko tähän jokin järjellinen syy?

- lisäksi haluaisin tietää, onko puiston henkilökuntaa (Helsingin kaupungin työntekijöitä) ja asiakkaita (sori tämä karmea sana) kuultu puistoa suunniteltaessa. Jos on, mahtavaa, ja jos ei, niin miksi ei? Pelkkä Käpylän aluesuunnitelman esittelytilaisuus ei vielä ole sitä kuulemista. Ei kukaan tavallinen puiston käyttäjä osaa yhdistää sellaista puistonsa remonttiin.

Ja ei, ei tämä vieläkään lopu.

Tulevia hankkeita, jotka eivät vielä tähän suunnitelmaan sisältyneet (?)

kohta 13 ja siinä kohdan 27 alla

Osmontie

"Laajennetaan liityntäpysäköintialuetta"

ja tämä siksi että autoja parkkeerataan nurmikolle. Ratkaisuna nurmikkoparkkeerauksen lopettamiseksi on siis tehdä nurmikosta parkkipaikkoja?

Osmontien liityntäpysäköinti ei oikeasti vaikuta miltään liityntäpysäköinniltä. Se on läheisten toimistotalojen työntekijöiden autojen pysäköintiä. Mielestäni ne talot eivät tarvitse lisää pysäköintipaikkoja viereisten asuintalojen ikkunoiden alle. Liityntäpysäköintialuetta ei ole tarpeen laajentaa. Tai sitten sitä voi vaan lakata kustumasta liityntäpysäköintialueeksi, ja levittää kädet yhä lisää tilaa vaativien autojen edessä.

Osmontien ja Tapiolantien risteysalue

(Tässä kohtaa muuten kirjoitusvirhe - siinä puhutaan Osmonkadusta, jota ei ole olemassa)

Osmonpolun kaventaminen voisi kyllä olla perusteltua. Osmonpolku on umpikuja, käytännössä se toimii vain parkkipaikkana. Tapiolantien risteys on kieltämättä vähän hankala, mutta ei suinkaan siksi, että autoilijan olisi vaikea ymmärtää missä hän nyt ajaa, vaan siksi että risteys on jalankulkijalle sekava. Tämä on olennaista siksi, että kyseessä on pienten koululaisten tiuhaan astelema reitti.

Risteyksessä sijaitsee seurakunnan kerhotila, ja Osmonpolun ylittävä suojatie on itäkäpyläläisten pienten koululaisten ainoa turvallinen reitti Yhtenäiskouluun. Suojatie vie suoraan Tuusulanväylän alittavaan tunneliin.

Osmonpolkua voi hyvin kaventaa, mutta samalla on huolehdittava siitä, että suojatie on selkeä ja turvallinen.

No, itse asiassa Osmonpolun kaventaminen risteyskohdasa varmaankin edistäisikin suojatien turvallisuutta.

Ei muuta. Paitsi että xxx:n huomio pyörätien puuttumisesta Pohjolankadulta oli hyvä huomio.

(Pahoittelut tästä pituudesta. Johtuu siitä kun kyseessä ovat kotikulmat.)

Hyvää yötä,

Julia

ja p.s. sivulla 14 puhutaan Mäkeläntiestä, jota sitäkään ei tässä kaupunginosassa ole. Asiasta voi mainita ohimennen jos haluaa profiloitua välimerkkeihin sekaantujaksi tai vaihtoehtoisesti vain läksynsä lukeneeksi ihmiseksi.

 

Nyt perheenäiti profiloituu nukkuvaksi. Se on huono puolue, mutta hyvä paikka yöpyä.

Myös aamulla.