Jostain syystä perheenäidillä ei nyt tunnu olevan sielunelämästään avaruudelle paljonkaan raportoitavaa. Ensilumisula on tullut, ja vaikka päällikön uusi hattu onkin jo valmis, päällikön uusi villapaita on vielä kesken.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Perheenäiti kuitenkin ajattelee muutakin kuin alpakka-asioita. Perheenäiti tuntee vastuuta siitä, että hänen olisi joskus hyvä kertoa hänet kaupunginvaltuustoon äänestäneille, minkälaisia ajatuksia hänellä kaupungin asioista on. Että onko niitä edelleen, vai oliko vain vaalien alla.

Vihreät luottamushenkilöt käyvät kaupungin asioista hyvää ja asiallista keskustelua omilla sähköpostilistoillaan. Perheenäiti osallistuu välillä keskusteluun, kun asia tuntuu tärkeältä. Lähes päivittäin joku asia tuntuu. Ehkä juuri siksi paukkuja ei jääkään niin niiden asioiden kelailemiseen tässä blogissa siihen malliin kuin ennen. Vaikka varmaankin pitäisi.

Tänään perheenäidin näppäimistöstä kuitenkin pullahti ihan konkreettinen paikallistason ehdotus. Kyseessä on ykkösen raitiovaunulinjan jatkaminen himpun verran Käpylän päässä.

Perheenäiti liimaa luottamushenkilölistalle lähettämänsä ehdotuksen tähän. Saa kommentoida, jos tuntee siihen tarvetta. Hyvin perustellut kommentit tai lisäehdotukset voivat hyvinkin siirtyä tästä luottamushenkilölistalle nekin. Tässä se ehdotus:

 

Jäin miettimään ykkösen ratikan Käpylän pään ongelmaa ja päiväkävelyni näillä kulmilla tuotti seuraavan ehdotuksen (jota ainakin osittain lienee jossain muodossa ehdotettu aiemminkin).

Jotta ykkönen ei olisi Käpylän päässä niin sanotusti "turha", (kuten aiemmin on todettu, Mäkelänkadulla on varsin vilkas bussiliikenne), ykköstä voisi jatkaa nykyiseltä päättäriltä pienen silmukan verran näin:

 

oikealle Kullervonkadulle 

vasemmalle Käpyläntielle (liikenneympyrään asti)

oikealle Kunnalliskodintielle

oikealle Koskelantielle

oikealle Käpyläntielle

vasemmalle Kullervonkadulle

ja siitä takaisin entiselle päättärille, josta keskustaan vanhaa tuttua reittiä.

 

Perustelut:

näin ykkösen linja palvelisi Käpylän alueen iäkästä tai muuten hissukseen köpöttelevää väkeä, jonka täytyy asioida Koskelan terveysasemalla tiuhaan. Uusi reitti kiertäisi Koskelan sairaala-alueen ympäri, ja menisi hyvin läheltä terveysaseman taloa, joka on melko kaukana sairaala-alueen Käpyläntien pääportista. Köpöttäville, uhmaikäisiä ja heidän sisaruksiaan mukana raahaaville tai jalka paketissa linkuttaville kävelymatka portilta on pitkä.

Otan esimerkin: vaikka Koskelan sairaalalle pääseekin bussilla 65, se ei lainkaan auta esim. Käärmetalon, Osmontie 35:n, Pohjolankatu 2:n tai Kullervonkatu olkiko-se-nyt 30:n kaupungin vuokrataloissa asuvien huonosti kulkevien ihmisten matkaa terveyspalveluiden pariin. Sen enempää kuin muidenkaan tämän alueen asukkaiden. Länsi-Käpylästäkin, jossa on jos jonkin sortin kuntoutuskeskusta, pääsisi ykkösellä terveysasemalle entistä paljon paremmin.

Olen ymmärtänyt, että tätä ehdottamaani reittiä on jo ehdotettu siten, että ykkönen jatkaisi Koskelantietä suoraan Mäkelänkadulle. Mielestäni tämä ei olisi järkevää, koska silloin Käpylän väki pääsee kyllä ykkösellä terveysasemalleen, mutta ei enää sieltä takaisin kotiin - muuten kuin Kauppatorin tai Eiran kautta.

Lisäperustelu:

Koskelan asukkaat pääsisivät raitiovaunun asiakkaiksi. Nyt koskelalaisilla on kyllä oma ratikkahalli, mutta ei ratikkaa. Koskelasta pääsee keskustaan bussilla 55, mutta se ajaa Kumpulan kautta. Ykkösellä koskelalaisten olisi entistä helpompi asioida myös Vallilassa ja Kalliossa.

Lisäperustelun lisäperustelu:

Kunnalliskodintieltä voitaisiin vetää ratikkakiskot suoraan Koskelan halliin, joka on Koskelantien toisella puolella. Ykkönen pääsisi sinne siis yöpymään pirun näppärästi, ilman että sen viimeiset vuorot suhailevat Sturenkadulla, Hämeentiellä ja Kustaa Vaasantiellä herättämässä hämmennystä kyytiläisten keskuudessa.

Ja sitten: ykköstä on toivottu myös Oulunkylään. En tunne Oulunkylän päätä niin hyvin, ja Käpyläntieltä sinne kyllä pääsee 65:lla, mutta jos ykkönen tuntuu olevan tarpeen ogelissakin, mikäs estää sitten myöhemmin jatkamasta kiskoja Kunnalliskodintien liikenneympyrästä Oulunkyläntietä ogeliinkin päin silmukkaa tekemään? Tosin siinä siis tosiaan ajaa se 65, joten en nyt sisällyttänyt tätä vaihtoehtoa ehdotukseeni.

Ja vielä tiedoksi heille, jotka nyt ehkä sanovat että "kulkeehan siellä Käpylässä se palvelulinja, pikkubussi joka vie terveysasemalle tarvittaessa?":

kukaan täysijärkinen ei ymmärrä, mitä reittiä ja koska tämä ns. palvelulinja oikeasti kulkee. Pysäkkejä on, ja niillä joristaan pienillä tarroilla jotain täysin käsittämätöntä bussin tilaamisesta paikalle tekstiviestillä - sainpa tästä oikein kotiin jonkin mainoksenkin, josta en yhtään mitään ymmärtänyt -kuinka monen vanhuksen luulette tämän järjestelmän taitavan, kun hyväjalkainen hyvänäköinen kolme-nelikymppinenkään ei tätä systeemiä ALKUUNKAAN tajua? Ei kannata ihmetellä miksi palvelulinja suhailee tyhjillään. Se kun ei oikein osaa ketään palvella.

Ykkönen osaisi. Säännöllinen tiuhahko liikenne virka-aikaan ja yhtä säännöllinen, ehkä hiukan vähemmän tiuha aikataulu iltaisin: siinä oikeaa palvelua.

Ja avot, lopuksi käpyläläinen armeija omia lehmiä ojassa ammuu seuraavaa: näin ykkönen tukisi terveysaseman säilyttämistä, ja terveysasema ykkösen. Nerokasta, eikö.

Julia 

 

Perheenäiti on puhunut.

Seuraa villapaidan kolmastoista raita.