Opetusvirasto tiedottaa verkkosivuillaan nyt seuraavaa:

"Käyttöoikeutesi eivät riitä tämän sisällön tarkastelemiseen.
Käyttöoikeutesi eivät riitä tämän sisällön tarkastelemiseen.

Käyttöoikeutesi eivät riitä tämän sisällön tarkastelemiseen."

Mainittakoon lisäksi, että esitys, jonka sisällön tarkastelemiseen perheenäidin käyttöoikeudet eivät riitä, sisältää esityksen Yhtenäiskoulun lakkauttamisesta vuonna 2010. Se lukee aamulla lehdessä.

Perheenäiti niin toivoi, että opetuslautakunta olisi saanut olla häneltä rauhassa. Hehän ovat enimmäkseen ihan mukavaa sakkia. Harmi ettei se nyt oikein käy.

Te kaikki, jotka mietitte nyt, mitä pieni kuntalainen oikein voisi tehdä, tutustukaapa perheenäidin teille jo varmuuden vuoksi tunti sitten avaruudesta leikkelemiin otteisiin omista vaikutusmahdollisuuksistaan kiinnostuneen kuntalaisen Käsitepankista. Olkaa hyvät, ja tavataan illalla, joohan.

 

"Aloite


Asukkaan, luottamushenkilön tai jonkun ryhmän/ryhmittymän tekemä esitys esim. virastopäällikölle tai luottamuselimelle kunnan toimintaan liittyvissä asioissa esim. epäkohdan korjaamiseksi, palvelujen parantamiseksi. Aloitteen tekijälle ilmoitetaan aloitteen johdosta suoritetut toimenpiteet.

Argumentointi


Mielipiteen tai väitteen perusteltu ilmaiseminen ja puolustaminen vastaväitteiltä. Kaiken poliittisen, filosofisen tai aatteellisen keskustelun ja väittelyn perusta.

Avainhenkilö


Henkilö, jolla on asemansa puolesta mahdollisuus vaikuttaa jonkin asian edistämiseen tai sitä koskevaan päätöksentekoon. Hyödyllinen silloin, kun halutaan vaikuttaa asiaan, jossa lopullinen päätöksenteko tapahtuu hyvin korkealla tasolla.

Epäsovinnainen vaikuttaminen


Perinteisten politiikan toimintatapojen ulkopuolisin keinoin tehtävä vaikuttaminen, esim. luvattomat mutta rauhalliset mielenosoitukset, internet-kampanjat jne.

Hyvinvointivaltio


Valtiota, joka turvaa kansalaisilleen laajat taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset oikeudet sekä usein myös laajan julkisin (verovaroin) rahoitetun palvelutarjonnan.

Kansalaisadressi


Kuntalaisille merkityksellisen asian puolesta kerättävä nimilista esimerkiksi aloitteen tueksi.

Kansalaisaktivismi

Yksityisten kansalaisten tai pienten kansalaisryhmien tietoista, julkista toimintaa jonkin asian muuttamiseksi.

Kuntalaisaloite


Kuntalaisaloite on asukkaiden tai asukasryhmien laatima kirjallinen aloite. Kun kuntalaisaloitteen tekijänä on 2 % äänioikeutetuista kuntalaisista, on se käsiteltävä kuuden kuukauden kuluessa kaupunginvaltuustossa.

Lobbaaja

Asiantuntija, jolla on edustamastaan asiasta sekä syvällinen tieto että vaikuttamiseen tarvittava suhdeverkosto.

Lobbaus

Vaikuttamista, joka perustuu avainhenkilöiden tapaamiseen ja heidän mielipiteisiinsä vaikuttamiseen.

Lobbaustaidot


Taitavan keskustelun, argumentoinnin, viestinnän ja ihmissuhdetaitojen yhdistelmä.

Mielenosoitus


Rauhanomainen, luvanvarainen tapa ilmaista julkisesti mielipiteensä. Mielenosoitukseen ei tarvita poliisin lupaa, mutta tilaisuudesta on tehtävä poliisille ennakkoilmoitus.

Osallistaminen


Osallistaminen on osallisuuden rinnakkaismuoto, osallistumismahdollisuuksien tarjoamista kuntalaisille. Osallistaminen on ylhäältä alaspäin, hallinnosta kuntalaisille päin tapahtuvaa toimintaa

Osallisuus


Periaate, jonka mukaan kuntalaisella on voitava olla mahdollisuus sekä saada tietoa päätöksenteosta että päästä vaikuttamaan siihen. Osallisuus on liittymistä, jossa sallistuja tulee osaksi ryhmää tai toimintoa. Osallistuminen tapahtuu alhaalta, ruohonjuurelta ylöspäin, se on mahdollisuuksien hyödyntämistä eri tavoin.

Sananvapaus


Kansalaisen oikeus sekä ilmaista vapaasti mielipiteensä että saada vapaasti tietoa.

Tiedoksi antaminen


Päätös tiedotetaan esim. pöytäkirjaotteella aina aloitteenlaatijalle ja muille asianosaisille.

Vaikuttajan asenne


Itsenäinen ajattelu, tietoisuuden kasvattaminen, päämäärätietoisuus.

Vaikuttava puhe


Ytimekäs, omaleimainen, ymmärrettävä, kuulijoiden elämään liittyvä.

Vuorovaikutustaito


Kyky toimia viestintätilanteessa vastapuolen ja tilannetekijät huomioivalla tavalla."

 

Pro Ynk kokoontuu Yhtenäiskoulun auditoriossa

tänään tiistaina 27.3.2007 klo 18.

 

Tervetuloa.