Ja perheenäiti sanoo:

Me emme luovuta! Emme ikinä!

Pro Ynk ei lannistu eikä lepää, ennen kuin Yhtenäiskoulu saa jatkaa toimintaansa rauhassa!

Pro Ynk kokoontuu tänään tiistaina 27.3.2007 klo 18 koulun auditoriossa. Tervetuloa kaikki vanhemmat, opettajat ja koulun ystävät.

Opetuslautakunta on tänä aamuna osoittanut olevansa luottamustoimensa arvoinen. Eräs sen jäsenistä lähestyi koulun vanhempia sähköpostitse jo aamuseitsemältä yhteistyöhaluisena tarjoten meille vielä uutta mahdollisuutta tapaamiseen, jossa voimme halutessamme esittää koulumme säilyttämistä puoltavia lisäperusteluita. Sellainen on asiallista luottamustoimen hoitoa. Perheenäiti kiittää ja arvostaa tätä elettä.

Opetusvirasto siis esittää Yhtenäiskoulun lakkauttamista, mutta ei kykene esityksessään perustelemaan tätä hanketta erityisen näyttävästi. Numeroita on toki tarjolla, mutta maallikon silmään nuo kuuluisat säästöt kiinteistömenoissa  näyttävät Yhtenäiskoulun osalta kovin pieniltä (elleivät aivan olemattomilta) siihen nähden, että "opetuksen yhtenäisyydestä ja kasvatuksellisesta jatkumosta huolehtimista" reunaehdoissaan hehkuttava esitys haluaa lakkauttaa nimenomaan sen koulun, joka on näyttänyt opetuksen yhtenäisyydestä ja kasvatuksellisesta jatkumosta kaupungille aitoa, muuallakin kuin paperilla loistavasti toimivaa mallia viimeiset 50 vuotta. Suomeksi: lapset ovat oppineet ja viihtyneet.

Lukekaa ja ihmetelkää:

"Hallinnollisesti yhtenäinen perusopetus mahdollistaa erillisiä yksiköitä paremmin mm. joustavan ja tarkoituksenmukaisen tilankäytön ja opettajien yhteiskäytön perusopetuksen sisällä."

Opettajat eivät nykyään enää opeta, heitä käytetään. No, olkoon se nyt sivuseikka hetken. Pääseikka olkoon nyt se, että edellisen lauseen itseensä kirjannut esitys esittää samaan hengenvetoon, että edellisessä lauseessa kuvatun koulun tunnusmerkit täydellisesti - ei vain hallinnollisesti, vaan nimenomaan myös käytännössä täyttävän Yhtenäiskoulun lapset ja nuoret lähetettäisiin jatkossa opiskelemaan peräti neljään eri osoitteeseen, ja yhtenäiseen perusopetukseen alunperin suunnitellusta koulurakennuksesta joko luovuttaisiin kokonaan, tai sitten se osoitettaisiin toisenlaisen koulun käyttöön. Opettajien yhteis"käyttö" perusopetuksen sisällä lakkaisi, he kun lähtisivät kuka minnekin, ja mikä muka olisi ollut tarkoituksenmukaisempaa tilankäyttöä kuin yhtenäiseen perusopetukseen suunnitellun rakennuksen käyttäminen joustavasti yhtenäisen perusopetuksen toteuttamiseen, niin kuin Yhtenäiskoulu nyt tekee?Onko todella, onko TODELLA tarkoituksenmukaisempaa "vuokrata alueelta erilliset tilat 1- ja 2- luokkalaisille", lähettää heidät sitten uuteen rakennukseen kolmannelle, ja jälleen uuteen kuudennelle, ja lopuksi lukioon Käpylästä Roihuvuoreen?

Voi kuulkaa virkamiehet, tätä ei enää ihminen ymmärrä. Ymmärrättekö itsekään?

Opetusvirasto osoittaa nyt täydellistä piittaamattomuutta sanojen, omiensakaan, sisällöstä, ja lisäksi silkkaa halveksuntaa kuntalaisiaan kohtaan. Mitään Pro Ynkin ja yksittäisten vanhempien virastolle esitettämiä perusteluja ei ole otettu esityksessä huomioon. Liikenneturvallisuudesta maalaillaan kauniisti, ja samaan syssyyn esitetään ekaluokkalaisten lähettämistä yksin Mäkelänkadun yli iltapäivähoitoon Kimmon puistoon seitsemääkymppiä päin punaisia ajavien rekkojen välistä - ja miksi?

KOSKA ESITYS EI VÄLITÄ LAPSISTA.

Minua hävettää asua kaupungissa, jonka sivistystoimi ei ymmärrä sivistyksestä yhtään mitään. Opetusvirasto ei ole tutustunut Yhtenäiskoulun toimintaan, ja jos onkin, se on mitätöinyt sen. Lukutaito on toki hyvä taito, mutta sisälukutaito vielä parempi. Koulu ei ole kiinteistö. Koulu on koulu, ja moottoritie moottoritie.

Opetusvirasto on opetusvirasto. Lautakunta on kuitenkin lautakunta, onneksi.

Hyvä opetuslautakunta, osoittakaa että teillä on käytössänne eri välineet kuin opetusvirastolla. Näyttäkää meille, että kaupunkilaisten asioista päättävillä ihmisillä on käytössään taskulaskimen lisäksi myös aivot, ja niihin kiinteästi liittyneinä myös korvat. Laskemme nyt teidän varaanne. Luottamuksemme opetusviraston kykyyn hoitaa tointaan hyvin ja asiallisesti on mennyt. Täydellisesti. Tämä herättää kaupunkilaisissa myös kasvavaa epäluuloa muitakin virastoja kohtaan, ja näinkö kaupunki haluaa tukea nuorten äänestyshalukkuutta ja edistää kuntalaisten osallistumista päätöksentekoon?

Näin sitä ei kuulkaa tueta.

Perheenäiti ruokkoaa nyt itsensä lyhyiden unien jäljiltä ja suuntaa kohti kouluseminaaria.

Mihin koulu on menossa?

Yhtenäiskoulu ai ainkaan ole menossa mihinkään, se on jo. Siellä missä pitääkin, lauseen kaikissa merkityksissä. Antakaa sen nyt vaan olla.